Der sker nye ting på de sociale medier hele tiden, men det nye på Instagram synes jeg er helt genialt!

Det er noget man både kan bruge som almindelig bruger og som virksomhed – eller professionel bruger. Det nye fænomen handler om polls (red. meningsmålinger).

Jeg synes, det er genialt! Er man en virksomhed, så er det her en anderledes måde at interagere med sine følgere på. Og ikke mindst mulighed for at involvere dem på en ny måde. Altså det kan få dem til at føle sig en del af brandet og en følelse af, at de har indflydelse på noget, som i sidste ende kan lede til øget omtale og flere kunder.

Det er en måde for virksomheder og andre professionelle brugere at få hurtig respons på et produkt, navn eller “hvilken kan du bedst lide?”-spørgsmål.

Det skal være noget, som folk hurtigt kan tage en beslutning på og ikke skal tænke for lang tid over. Det skal være intuitivt.

Eksempel på Polls i Instagram

Tager du fx Ellen Degeneres, så har hun her den seneste uges tid, måske 14 dage, brugt meget energi på, at få Beyonce til at følge hende. Grunden til det er, at Beyonce ikke følger nogen overhovedet. Der er blevet brugt mange forskellige remedier til at gøre det sjovt og interessant for læseren.

Nedenfor ses et eksempel på brugen af Polls. Ligeså snart man har trykket på enten ja eller nej i dette tilfælde, så viser den straks procentdelen af alle svar. Og når du først har svaret så kan du ikke gøre det igen.

Der er mange ting man kan spørge sine følgere om. Lige umiddelbart kan jeg fx forestille mig, at filmfestivaler og biografer kan bruge den til at få sine kunder til at bestemme hvilken film der skal vises. Ligesom TV2 havde henover sommeren, hvor man kunne gå ind og stemme ml. tre landes film, kunne dette være et alternativ.

Eller hvis virksomheder har brug for en afgørelse omkring hvilket tema der skal bruges i anledning af Valentines Day, Fars dag, Halloween eller lignende.

Igen vil jeg ikke mene, det vil fungere på samme måde, hvis spørgsmålet er for kompliceret. Det skal være noget der er ligetil og hvor folk ikke skal tænke for meget over det. Så skal det være sjovt. Og meget gerne om noget, der skaber værdi hos modtageren i en eller anden grad.

Hvordan gør man?

Man går ind under “historier” og tager et billede. Herefter går man op og trykker på den lille smiley. Det er også der, hvor man kan lave hashtags og skrive location, eller bare sætte klistermærker på billedet.

Når man har trykket på “Polls” eller “meningsmålinger”, alt afhængig af hvilket sprog man opererer ud fra, kan man skrive hvad man vil både som alm. tekst og i de to felter. Jeg har fx prøvet at lave et eksempel nedenfor.

(Her er også en kort video, der viser hvordan man bruger det.)

Jeg har ikke selv offentliggjort den, så jeg ved faktisk ikke lige hvordan udfaldet ville se ud for denne. Men jeg vil helt sikkert bruge den mere i fremtiden. Når jeg bliver i tvivl om noget jeg skal købe eller se, så vil jeg spørge via Insta og få mine venner til at hjælpe mig med at finde frem til en beslutning. 😀

Jeg glæder mig i hvert fald til at se hvordan det udvikler sig, og om andre synes det er lige så genialt som jeg.

Isabell Valentin Pedersen

Jeg elsker at opleve nye ting og steder både i udlandet og hjemme i DK. Derudover har jeg en stor passion for sociale medier og markedsføring.

Du vil måske også kunne lide...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.