Hashtags er gode fordi de hjælper virksomheder og brands med at nå længere ud til publikum. Men også fordi de er med til fx at understøtte de områder, som man fokusere på.

For et par uger siden læste jeg en artikel der var blevet delt på LinkedIn. Det var en virkelig interessant artikel omkring brugen af #hashtags. Den beskrev hvorfor brugen af #hashtags er “død”. Brugen er #hashtag er blevet misbrugt. Folk bruger den som de vil. De skriver alle mulige forskellige slags, hvilket ikke var meningen til at begynde med.Hashtags er gode fordiHvordan skal #hashtags bruges?

Som Poul Rakov fra The Vikar Group, så begyndte det hele med Twitter. Hvordan med et enkelt ord eller rettere #hashtag kunne tematisere sine tweets. På den måde kunne man søge efter #hashtagget og se alle tweets inden for samme tema.

Men det blev hurtigt ødelagt af fx komikere, markedføringsfolk og kendte mennesker. Og endda også helt almindelige brugere af sociale medier.

Man begyndte at lave nye og lange #hashtags, som fx “elevenyearsapartexatly” eller “nårmanstårogmanglerdensidstegave”. Poul Rakov mener, at sådanne nogle #hashtags kunne ligeså godt have været ren tekst i stedet for.

Han siger også, at brugen af #hashtags også har taget overhånd, nemlig ved at sætte rigtig mange #hashtags bagefter sin tekst eller måske i stedet for tekst. Han mener, det er med til at ødelægge effektiviteten af #hashtags. Ligesom når man begynder at bruge det alle steder, i fx mails, sms’er og tale.

Pointen med hans artikel er, at man som især brand eller virksomhed stadig kan og skal bruge #hashtags. Man skal bare være opmærksom på hvilke ens følgere eller kunder bruger, så man når ud til det rigtige segment. Og ellers vil han sige, at det ikke længere er in at bruge dem, hvilket er en skam.

Hashtags er gode fordi…

Jeg mener selv, man skal bruge #hashtags når det er relevant og på de rigtige medier. Jeg kan fx ikke helt se pointen i at bruge dem når man fx er på Facebook. Men på fx Instagram og Twitter kan jeg godt se pointen i at bruge dem.

For nogle måneder siden deltog jeg i et webinar, hvor fokusset var på instagram. Den gode profil og de gode opslag på Instagram. Her talte de også om brugen af #hashtags. Deres pointe var, at man ikke skulle bruge mere end 5 #hashtags pr. opslag. Og så skulle det også være relevante #hashtags, som passede til selve brandet og billedet.

Man skulle også som brand og/eller virksomhed skrive ens eget #hashtag oppe under profilbeskrivelsen. Her opfordres der så til, at andre mennesker bruger det. Jeg tænker også, man skal gøre opmærksom på det andre måder, fx ved også at bruge det i sine opslag.

Jeg mener, at man som virksomhed skal gøre brug af #hashtags fordi det er med til at booste engagementet blandt ens følgere. Men også fordi det er med til at udvide ens følgeskare. Man når ud til flere mennesker ved at gøre brug af dem.

Jeg mener dog ikke, man bare skal tage hvilke som helst #hashtags. Det skal være nogle relevante i forhold til selve opslaget, måske endda også i forhold til selve brandet/virksomheden.

Brug #hashtags med omhu

I den seneste tid har jeg hjulpet et Galleri på Frederiksberg med især Instagram. Her har jeg givet forskellige slags råd i forhold til at øge kendskabet til galleriet. Det var nemlig deres mål på Instagram. Salget havde de igennem nyhedsbreve og Facebook.

Her var blandt andet mit råd, at man ikke “bare” skulle sætte #hashtags på, men i stedet tænke over hvilke slags der gav mening til opslaget. Men også det at bruge nogle som er blevet brugt mest og ikke tage nogle som kun er blevet brugt omkring 10-20 gange. Det kan være der er en eller to som har brugt det og så er der ikke så mange der kender til det.

Jeg sagde også, man kunne bruge ens eget #hashtag tidligere oppe i teksten. Ligesom man også kan med andre #hashtags, hvis det altså giver mening. Og ikke mere end max 5 hashtags. Hun fortalte mig, at hun kunne se, der var sket en forskel. Det var dog ikke kun derfor, der var også andre råd jeg gav hende, som havde hjulpet. Det vil jeg komme tilbage til. Måske du også selv kan bruge dem. 🙂

#Staytunedformore

P.S der findes rigtige mange gode sider med gode råd til især brugen af #hashtags. Jeg har samlet et par stykker herunder.

Isabell Valentin Pedersen

Jeg elsker at opleve nye ting og steder både i udlandet og hjemme i DK. Derudover har jeg en stor passion for sociale medier og markedsføring.

Du vil måske også kunne lide...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.