SoMe og Marketing

Branding på SoMe

Lige før jul blev der snakket en del om branding på SoMe (sociale medier). Blandt andet blev de danske håndboldkvinder kritiseret for deres måde at brande dem selv og holdet på, eller mangel deraf. Og så var Kongehuset også lidt i søgelyset, på baggrund af et mindre uheldigt billede med en ung prins.

Men uanset hvem man er eller repræsenterer, så er det vigtigt at brande sig. Det samme gælder også virksomheder.

Branding på SoMe
Den digitale verden

Sociale medier er her for at blive og det skal mange virksomheder forstå. Det handler ikke længere kun om at gøre det godt i reklamer, tv eller radio. Disse markedsføringstiltag skal selvfølgelig stadig være der og være i orden, men det er det digitale marked, hvor man kan rykke langt. Det gælder både hjemmesiden og sociale medier.

Når jeg de sidste to år har siddet og skrevet ansøgninger, har jeg naturligvis været inde på virksomhedens hjemmeside og SoMe-profiler, for at se, hvor de ligger henne og hvad jeg kan gøre. Jeg blev selv en smule overrasket over at se, at der ikke er særlig mange som har gjort noget ved det.

Det ligner nogle gange som om, at virksomhederne har tænkt, den måde hjemmesiden blev lavet for 10 år siden fungerer stadig og de sociale medier der kan vi ikke gøre noget alligevel, så hvorfor prøve. Eller de har ikke ressourcerne eller tiden til det, da der bliver prioriteret på andre vis.

Men på den anden side, så bliver jeg også kun glad for at se det, for det viser jo bare, at der er virkelig brug for sådan én som mig. Bare irriterende, at vi er så mange om buddet. 😉

Branding på SoMe

Branding er mange ting, og det gælder om at holde trit med alle de nye tendenser og måder at gøre det på. Det handler i bund og grund om at vise både sine nuværende og nye potentielle kunder samt omverden, hvad det er man laver i hverdagen. Især når man er virksomhed eller repræsentant. Det kan være projekter, strategi, produkter, events, design etc. Det afhænger af hvem eller hvad der er tale om.

Jeg har set en tendens i også at vise sine medarbejdere mere frem på især de sociale medier. F.eks. når der er fødselsdag på kontoret, socialt samvær med kollegerne, virksomheden fejrer en milepæl e.l. og man kommer “behind-the-scenes”. Og også vise de projekter, som er mere politisk inspireret såsom miljø og sundhed. Det er også med til at vise virksomhedens værdier og identitet.

Ovenstående er alt sammen med til at brande virksomheden. Selvom produkterne eller ydelserne stadig er i føresædet, så er det blevet de mere menneskelige værdier, som er ved at overtage rattet. Det skal være noget, som folk udefra kan relatere sig til på den ene eller anden måde.

Men uanset hvad, så er det vigtigt, at virksomhederne får brandet sig, også når de tænker, “ej, det der, det er for latterligt”. Humoren har også en stor del at sige, når det gælder branding. 😉

Branding på godt og ondt

I Danmark er vi bl.a. kendt for at brokke sig. Der er aldrig noget, der er godt nok. F.eks. vejret enten er det for koldt eller for varmt, eller også regner, blæser, sner det for meget eller for lidt. Der er ikke noget der er godt nok hvad angår vejret.

Det samme gælder også lidt med sport. Når det hold man holder med spiller godt, så er man flyvende, men lige så snart de spiller en dårlig kamp eller flere, så er man nærmest rasende på holdet og ikke mindst træneren.

Kvinderne i håndbold, landsholdssammenhæng, blev kritiseret i december, da de spillede EM. Deres attitude var ikke god nok, hverken før, under eller efter kampen. “Hvorfor er de ikke mere som mændene?” var der bl.a. et par eksperter der sagde.

Men da kvinderne vandt det ene mesterskab efter det andet, så var det jo en anden ting. Det var jo også mange år siden. Jo, bevares, men der er også kommet ny træner, strategi og nye spillere på holdet siden da. Og så er sociale medier ikke mindst blevet en stor del af spillet.

Nu er det mændene der styrer showet, så at sige. Men der gik da også mange år, før de kom på alle danskeres læber. Og så må man sige, at spillerne også selv er meget aktive på de sociale medier. Jeg vil da gerne indrømme, at jeg følger flere af de danske herrelandsholdsspillere i håndbold end på kvindesiden. Og det har noget at gøre med indholdet (content) i det de viser og skriver.

Jeg vil på en måde give eksperterne ret. Men jeg vil dog også sige, at det gælder også om at have de rette værktøjer og mod på at gøre sig mere synlige på SoMe. Eller også er der bare en kultur i Danmark, at man holder med dem når de vinder kampe. Det samme var også med kvinde- og herrelandsholdet i fodbold. De har også mærket til det hele, både oprejsning, klap-på-skulderen og kritik.

Det eneste jeg ved, er, at vi i Danmark er gode til at brokke sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.