Mens jeg var hos Bigum&Co. lærte vi også om influencer og employee engagement marketing. Og i torsdags var jeg til et morgenmøde hos RelationsPeople, hvor det også handlede om influencer marketing.
Jeg vil prøve at gå lidt mere i dybden på både influencer marketing, men også employee engagement marketing, fordi jeg mener det ikke kun er vigtigt, at virksomheder gøre brug af influenter men også bruger sin egne medarbejder til øge loyaliteten.
Employee engagement marketing
Employee engagement marketing er noget rigtig mange virkosmheder bør gøre brug af. Involver sine medarbejdere på bl.a. de sociale medier. Man skal gøre det til en del af hverdagen for medarbejderne at dele, like og måske endda kommentere på de opslag der bliver lagt op.
When an employee truly understands and believes in your company, the employee’s enthusiasm will be evident in how they engage the audience on Facebook, Twitter and other social media marketing platforms. By communicating their passion to others, the level of employee engagement is more likely to attract potential sales prospects impressed by what they have read about your product and service.
Læs hele artiklen fra Rawson Internet Marketing
Det er dog vigtigt at have en god guideline for hvornår ens medarbejdere skal engagere sig på sociale medier, så der ikke opstår forvirring e.l. hos modtagerne.
Hvis man fx indgår i en diskussion, som ikke hjælper på fx salget af en ny ydelse eller et produkt, kan det give bagslag. Ligeledes hvis medarbejderen begynder at skrive noget om et produkt, der ikke er blevet offentliggjort endnu. Det er altså noget af det man bør undgå.
Når det så er sagt, så skal der bare fyres op for medarbejdernes engagement. Det giver nemlig ikke kun et udtryk af, at man har loyale medarbejdere, men også et udtryk af, at det er et godt sted at arbejde. Folk kan identificere sig med det – relatere sig til den fakta. Det er også målet med opslagene. Altså at man skal lave opslag, som ens mål- og/eller kundegruppe kan relatere sig til.
Influencer marketing
I takt med, at redskaber som Facebook Ad Manager er blevet bedre, og der nu er kommet mulighed for sponsoreret indhold på Instagram, har der inden for de sidste par år været større fokus på betalt reklame på sociale medier.
Læs hele artiklen fra Bureaubiz
Influencer marketing kan bruges og forstås på forskellige måder. Som jeg ser det og synes er de bedste måder at bruge dem på er som følgende.
- Kendte mennesker, bloggere og vloggere
- Ens egen kundegruppe
Tillad mig at uddybe.
1. Kendte mennesker, bloggere og vloggere
Her når man ikke kun ud til sin målgruppe (og nogle gange bredere en det), men man får også mulighed for at gøre en indflydelse på salget. Når folk ser deres idoler eller folk de ser op til bruger eller går i produkter fra et bestemt mærke, så vil man også gerne have det. Man vil næsten gøre alt for at få fat i det.
Det samme gælder også bloggere. Det er pålidelige kilder man går hen til. Det er ikke længere nok at bruge sine venner og bekendte, nu vil man have mere. Have mange flere pålidelige kilder.
Vloggere (fx youtube) er blevet utroligt populære. Der er især rigtig mange børn og unge mennesker, der følger dem. Og man ved jo, at hvis et barn har set noget på tv, så genkender de det med det samme når de står i butikken og ønsker sig inderligt at få det. Og det ender som regel med, at forældrene køber det, også selvom de ikke nødvendigvis selv ved hvad det er.
2. Ens egen kundegruppe
Man kan sige, at når virksomheder også gøre brug af sine egne kunder, giver det også et andet pålideligt touch. Folk kan lige pludselig relatere sig til personen de ser på billedet, for det er jo dem selv.
Hvorfor interaktion på oplag er mere værdiskabende end mange opslag – mange opslag er også godt, men skriver man nogle opslag som vækker læserens interesse, kan det i sidste ende være mere værdiskabende. Algoritmen i FB siger, jo længere tid du bruger på det og jo flere gange du klikker på opslaget, jo bedre placering får den i news feed.
Derfor er det vigtigt, at de opslag man laver selv eller i samarbejde kan bruges på denne måde. Man skal fange folks opmærksomhed uden, at det bliver til støj og gene for modtageren.
Et godt råd på falderebet
Til sidst vil jeg blot komme med et godt råd.
Hvis man gerne vil have mere ud af et samarbejde med en influenter, så vil det nok bedre kunne betale sig at få lavet sig en kontrakt, fremfor at betale for et enkelt opslag. Det er selvfølgelig noget, virksomheden skal gøre op med – hvor mange ressourcer man vil bruge på det osv.
Man kan stille sig flg. spørgsmål:
- Hvad er målet med at et samarbejde med influenter? Hvad vil man gerne opnå?
- Hvem er målgruppen?
- Skal man gå efter den mest kendte? Eller kan man godt “nøjes” med at få fat på de små og upcoming bloggere/vloggere?
Med hensyn til Employee Engagement Marketing, vil jeg forslå, at hvis ikke alle virksomheder, så de fleste, får sig lavet en ordentlig strategi, hvor man involvere sine medarbejdere. I sidste ende, vil det give pote!