De fleste, hvis ikke alle, virksomheder burde have en blog på deres hjemmeside. Det er en anderledes måde at connecte med sine kunder på.
I går skrev jeg om, hvordan man kan se marketing i alt og hvorfra man henter inspiration, hvad enten det er film, serier eller andre steder fra. I dag har jeg et andet eksempel.
Jeg så forleden en film, der handlede om en boghandel som var ved at gå konkurs fordi den førte al som i gamle dage. Altså ingen former for digitalisering var at spotte nogen steder, selv kasseapparatet var i gammel stand.
For at butikken skulle komme ind i det 21. århundrede lavede man derfor en hjemmeside til butikken inkl. en blog. Her skulle ejeren skrive historier om ligheden eller forskellen mellem eventyr (og bøger i det hele taget) og virkeligheden.
Love by the book
Filmen handler ikke kun om denne boghandel og krisen om muligvis at gå konkurs. Men også om en kvinde der stadig går rundt i en lille piges drømmeverden om, at prinsen på den hvide hest eksisterer.
Idet hun begynder at skrive indlæg til butikkens blog, finder hun ud af, at den perfekte mand (prinsen på den hvide hest) ikke findes. Det handler ikke om at være og se perfekt ud, men mere om man er et perfekt match.
Hun finder også ud af, at hun har gået rundt i bobbel når det gælder hendes sans for forretning. Hun har ligeledes befundet sig i en drømmeverden, der ikke eksistere – for der er jo ikke noget, der er perfekt. 😉
Jeg synes også, den giver et godt synspunkt på hvorfor det kan være en god ide at skrive en blog til sin virksomhed.
Den giver et synspunkt på hvordan man kan gøre ting anderledes. Hvordan man skiller sig ud fra andre ved at gøre det lidt mere personligt. Det er også det som man gør med blogs eller i hvert fald hvad man kan gøre med dem.
Personlige v. virksomheds blogs
Der findes mange forskellige slags blogs. Jeg selv vil kategorisere mig som en amatør personlig blogger. Mange kendte personer samt bloggere såsom Sarah Louise, Fie Laursen og fartilfirepiger (Anders Thulesen) ville være det jeg kalder for professionelle bloggere. Og så er der virksomhedsbloggere.
Som jeg ser det er forskellen egentlig ikke så stor. Vi alle skriver om noget der interessere os og som kan give inspiration til andre mennesker. Jeg får ikke betaling for at skrive om noget jeg har set, spist, hørt eller kørt i – det man også kan kalde sponsorering.
Virksomhedsbloggere fortæller eller beskriver mere om de ydelser/produkter man kan få hos dem – hvordan man kan bruge dem, hvad man går glip af eller gode tips og tricks til ydelsen/produktet.
I filmen blev der egentlig brugt en amatør personlig virksomhedsblogger. Se hvad jeg gjorde der 😀
Det er faktisk en blanding af det hele. Det er ejeren selv der skriver og hun har aldrig gjort det før – derfor amatør personlig blogger. Men hun ejer jo også butikken, så derfor er det også en virksomhedsblogger, da hun samtidig brander og promoverer hendes butik.
Hun giver bloggen et personligt touch fordi bøger og butikken er hende, det er hendes identitet. Hun har sat sit eget præg på butikken, det er også dét, der skiller den ud fra andre typiske boghandlere.
Man lærer ikke kun hende bedre at kende gennem bloggen. Man får også et indblik i hvad man kan forvente når man træder ind gennem dørene hos hende. Det er et ret godt trick. Et trick nogle virksomheder måske kunne gøre brug af selv.
Derudover så er virksomhedsblogging også godt for resten af marketing- og kommunikationsstrategien. Den hjælper med at skabe indhold til bl.a. nyhedsbreve, events og indslag til sociale medier. Der er en del fordele ved det. Hvis ikke I allerede har en virksomhedsblog, så overvej om ikke det kunne være en god idé for jer og jeres strategi. 🙂